Zapobieganie refluksowi

Zapobieganie refluksowi
5 (100%) 6 Głosów

Junge Frau mit Sodbrennen und AufstoßenChoroba refluksowa jest bardzo uciążliwa, choć zwykle, jeśli nie jest bagatelizowana, nie powoduje dodatkowych powikłań. Warto jednak wiedzieć, że zamiast cierpieć z jej powodu, można dzięki przestrzeganiu łatwych zaleceń nie dopuścić do pojawienia się jej. Wymaga to jednak zachowania rozsądku, oparcia się wielu pokusom, a często również lenistwu.

Zdrowy styl życia, a refluks

Zapobieganie refluksowi, podobnie jak zresztą większości chorób pojawiających się współcześnie, opiera się przede wszystkim na zdrowym stylu życia. Oznacza to przede wszystkim zażywanie w rozsądnych ilościach ruchu – zwłaszcza, jeśli w pracy prowadzi się siedzący tryb życia. Regularna aktywność fizyczna znacznie wspomaga procesy trawienne, poprawia samopoczucie, chroni przed zmęczeniem oraz stresem.

Zdrowy styl życia oznacza również kontrolowanie własnej wagi oraz dbanie o to, aby używki nie stanowiły dla nas problemu. Stwierdzono, że częściej z powodu refluksu cierpią osoby, które są otyłe, bądź cierpią na nadwagę; związane jest to przede wszystkim z nieprawidłową dietą, małą ilością ruchu oraz wysokim ciśnieniem w jamie brzusznej, które powoduje wypychanie soków, bądź jednocześnie soków oraz żołądka przez zwieracz dolny przełyku. Zrzucenie dodatkowych kilogramów na pewno pozytywnie wpłynie również na samopoczucie oraz ogólną kondycję organizmu.

Warto ograniczać do rozsądnych ilości spożywanie kawy oraz czarnej herbaty – tak, aby nie stanowiły one podstawowych przyjmowanych przez nas płynów. Należy zastąpić je herbatami ziołowymi, bądź wodą niegazowaną. Podobnie rzecz ma się z alkoholem: może być pity, ale z umiarem. Palenie papierosów warto omijać szerokim łukiem nie tylko ze względu na refluks, ale również zdrowie układu oddechowego.

Prawidłowa dieta, a refluks

Wszystkie osoby cierpiące na chorobę refluksową mają nieprawidłową dietę. Zapobieganie chorobie refluksowej jest proste, jeśli nasza dieta jest lekkostrawna. Oznacza to, że nie dominują w niej potrawy bardzo tłuste, smażone, ciężkie do strawienia przez żołądek. Spożycie fast foodów powinno być ograniczone do minimum, podobnie jak każdego przetworzonego jedzenia, np. mrożonych pizz.

Posiłki powinny być spożywane w spokoju, przynajmniej w 4-5 porcjach na każdy dzień. Lepiej jest zjeść mniej, ale częściej, niż w 2-3 posiłkach dziennie spożywać bardzo duże ilości pokarmu. Szybkie jedzenie nie sprzyja jego dokładnemu pogryzieniu, a także oszukuje poczucie sytości: oznacza to, że jemy więcej, niż potrzebowaliśmy, ponieważ przed zakończeniem posiłku nie czujemy się jeszcze syci. Wszystkie posiłki warto też spożywać w pozycji siedzącej, a ostatni przynajmniej 2-3 godziny przed położeniem się spać. Lepiej pominąć codzienną sjestę w pozycji leżącej, ponieważ sprzyja ona pojawianiu się zgagi.

Ograniczenie stresu, a refluks

Wiele osób pyta dziś lekarzy, jak zapobiegać refluksowi – trudno jednak obiecywać zachowanie zdrowia nawet przy dobrej diecie, jeśli dana osoba jest zestresowana. Ograniczenie stresu zbawiennie wpływa na organizm, również w zakresie prawidłowego trawienia. Warto więc nieco zwolnić, rozsądniej podchodzić do codziennych spraw i mniej się stresować.

Kup poradniki o Refluksie

2 Odpowiedzi do Zapobieganie refluksowi

  1. Misiek napisał(a):

    Wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć, ale refluks i choroba refluksowa, która z jego powodu powstaje, to najczęściej spowodowana jest niewłaściwym odżywianiem się. Jak ktoś je tłusto i dużo to po prostu nie ma szans, żeby nie miał refluksu. U nas króluje golonka i piwsko do grilla i takie są efekty.

  2. Diet master napisał(a):

    Akurat z grillem nie masz racji, bo mięso grillowane jest znacznie droższe od smażonego, Tylko duszone jest jeszcze zdrowsze i to też nie zawsze. Więc na rozwój choroby refluksowej nie ma wpływu grillowane mięsko, ale wszystkie inne dodatki – np. tłuste sosy czy właśnie piwo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *